Hemdatorn Amiga 500

Hemdatorn Amiga 500

De som växte upp under 80- och 90-talet minns säkert hemdatorn Amiga från Commodore med nostalgisk blick. Om de inte ägde en själva så var det säkert någon kompis som hade en hemma som de kunde hälsa på efter skolan för att spela Turrican 2, Lotus Turbo Challenge 2, The Secret of Monkey Island eller något annat av de populära spelen från den här tiden.

Den första Amigan, från 1985, var Amiga 1000 och den ser ut som en klassisk desktopdator. Det var dock först i och med lanseringen av den mer kompakta modellen Amiga 500, med dator och tangentbord integrerade, som den verkligen slog igenom kommersiellt. Utseendemässigt påminner den om föregångaren Commodore 64, men bygger på en helt ny arkitektur med en ny typ av processor. Dock använder sig Amigan faktiskt av samma sorts joystickportar som C64:an, så man slapp köpa nya joystickar när man bytte upp sig till en Amiga.

Kör samma processor som Macintosh

Processorn i Amiga 500 är en Motorola 68000 på runt 7 MHz och de efterföljande Amiga-modellerna använde sig av nyare och snabbare varianter av den. Eftersom både Amiga och Macintosh på den tiden använde sig av samma processorfamilj från Motorola gick det att emulera en Mac och köra Mac OS på Amigan utan jättestora prestandaförluster, via en emulator som heter Shapeshifter. Nu var det dock längesedan det satt en Motorola-processor i en Mac. Dagens Mac-datorer som iMac och MacBook kör istället processorer från Intel, av samma sort som sitter i PC-datorer med Windows.

Överlägsen grafik för sin tid

När Amigan kom ut på marknaden var den överlägsen vad gällde grafik, i förhållande till hur lite den kostade. Amiga 500 har flera grafiklägen och ett av dessa, kallat HAM (Hold And Modify), möjliggjorde hela 4096 färger samtidigt på skärmen, vilket gjorde att det gick att visa fotografier som såg ut som på riktigt. Det var väldigt imponerande 1987 för en dator som kunde köpas i vanliga leksaksbutiker. HAM-läget var dock bara lämpat för stillbilder. Det vanliga grafikläget, som majoriteten av alla spel kördes i, hade en upplösning på 320 x 256 pixlar med 32 färger samtidigt på skärmen. Färgerna kunde dock väljas fritt utifrån en palett på 4096.

Populär inom TV-produktion

Datorn levererades med 512 kB RAM-minne i standardutförande men det gick för en överkomlig slant att utöka till 1 MB. Vissa spel och program krävde det rent av för att fungera medan andra lade till extra funktionalitet för de som hade extraminne. Spelen laddades från diskett via den inbyggda diskettstationen och det rymdes 880 kB på varje diskett. Många spel kom därför på två eller fler disketter.

Amigan lämpade sig också väl att för TV- och videoproduktion och var därför populär att använda av många lokala TV-kanaler. Men den användes även i större produktioner, bland annat Bingolotto från Göteborg som använde sig av en Amiga för att visa grafiken när bingonumren drogs.

novelblue